Если вы нашли ошибку на странице, выделите ее мышкой и щелкните по этой ссылке, или нажмите Ctrl+Alt+E

Русскій Порталъ- Церковный календарь- Русская Библія- Осанна- Святоотеческое наслѣдіе- Наслѣдіе Святой Руси- Слово пастыря- Литературное наслѣдіе- Новости

О старомъ стилѣ
-
Гостевая книга
-
Новости
-
Написать письмо
-
Поискъ

Православный календарь

Мѣсяцесловы

С. В. Булгакова
-
Прот. Алексія Мальцева

Житія святыхъ

Свт. Димитрія Ростовскаго
-
Д. И. Протопопова
-
Избранныя житія

Житія русскихъ святыхъ

Архим. Игнатія (Малышева)

Патерики

Аѳонскій
-
Кіево-Печерскій
-
Новгородскій
-
Троицкій

Новости сайта



Сегодня - понедѣльникъ, 22 апрѣля 2019 г. Сейчасъ на порталѣ посѣтителей - 15.

Церковный календарь


Понедѣльникъ, 22 Апрѣля 2019 года (9 Апрѣля 2019 по ст.ст.)
Страстнáя седмица (о седмицѣ).

Великій понедѣльникъ (о вел. понедѣльникѣ; поуч. изъ 'Златоуста'; служба; проповѣди). Муч. Евпсихія Кесарійскаго (†362) (служба; проповѣдь). Свят. Максима, патр. Александрійскаго (†282). Мучч. Дисана епископа, Маріава пресвитера Авдіеса и проч. 270-ти (†ок. 362). Препмуч. Вадима, архим. Персидскаго и седми ученикъ его (†376) (мучен. акты; проповѣдь). Свят. Акакія, еп. Амидскаго (†V). Цесарскія иконы Божіея Матери (792).

О Церковномъ календарѣ

Мы предлагаемъ Вашему вниманію одинъ изъ проектовъ «Русскаго Портала» — интерактивный Православный Церковный календарь, который умѣетъ опредѣлять даты какъ по Юліанскому («старому»), такъ и по Григоріанскому (т. н. «новому») календарю, сообщаетъ о событіяхъ переходящихъ (минейныхъ) и непереходящихъ (связанныхъ съ Пасхой) цикловъ, показываетъ гласъ недѣли, №№ недѣль по Пасхѣ и Пятидесятницѣ въ періодъ съ 1 января 25 г. по 31 декабря 2199 г. (н. ст.).

Базы Церковнаго Календаря составлены на основаніи Троицкаго Православнаго Русскаго календаря (Свято-Троицкій монастырь, Jordanville, 2000 г.), который былъ дополненъ памятями святыхъ изъ «Полнаго Мѣсяцеслова Востока» Архіеп. Сергія (Спасскаго) (Владиміръ, 1901 г.), «Мѣсяцеслова Православной Каѳолической Восточной Церкви» Прот. Алексія Мальцева (Берлинъ, 1900-1901 гг.), «Пространнаго мѣсяцеслова русскихъ святыхъ и краткихъ свѣдѣній о чудотворныхъ иконахъ Божіей Матери» Н. Тальберга (Jordanville, 1951) и другихъ авторитетныхъ источниковъ.

Проектъ еще не завершенъ. Если вы замѣтили ошибки или неточности въ работѣ или текстахъ Церковнаго Календаря и (или) если вы желаете оказать посильную помощь въ развитіи проекта (подготовка текстовъ житій святыхъ, наборъ тропарей и кондаковъ), свяжитесь съ нами. Намъ нужна Ваша помощь!

RSS-каналъ сайта — http://www.russportal.ru/news/rss.php?h=4.         Разсылка новостей — http://www.russportal.ru/subscribe
Ссылки для установки — Церковный календарь и (или) Икона дня на Вашемъ сайтѣЦитата «Торжество Православія».
Экспортъ новостей въ «Живомъ журналѣ»http://russportal.livejournal.com

Общія указанія на 2019 годъ.

Отъ сотворенія міра — 7527 годъ (съ 1 сентября — 7528 годъ). Отъ Рождества по плоти Бога Слова — 2019 годъ. Отъ крещенія Русскаго народа — 1031 годъ.

Зрячая Пасхалія на 2019 годъ.

Инди́ктъ — 5; Кру́гъ со́лнцу — 23; Вруцѣлѣ́то — 7; Кру́гъ лунѣ́ — 3; Основа́ніе — 6; Епа́кта — 15; Клю́чь грани́цъ — «Ц».

(Объясненіе Церковнаго счисленія)

Священная Пасхалія на 5 лѣтъ.

ГодъНачало ТріодиМясопустъПасхаПятидесятница
20194 (17) февраля18 февраля (3 марта)15 (28) апрѣля3 (16) іюня
202027 января (9 февраля)10 (23) февраля6 (19) апрѣля25 мая (7 іюня)
20218 (21) февраля22 февраля (7 марта)19 апрѣля (2 мая)7 (20) іюня
202231 января (13 февраля)14 (27) февраля11 (24) апрѣля30 мая (12 іюня)
202323 января (5 февраля)6 (19) февраля3 (16) апрѣля22 мая (4 іюня)

Праздники двунадесятые:
6 (19) янв. — Крещеніе Господне;24 мая (6 іюн.) — Вознесеніе Господне;8 (21) сент. — Рождество Пресв. Богородицы;
2 (15) фев. — Срѣтеніе Господне;3 (16) іюн. — День Святой Троицы;14 (27) сен. — Воздвиженіе Креста Господня;
25 мар. (7 апр.) — Благовѣщеніе Пресв. Богор.;6 (19) авг. — Преображеніе Господне;21 ноя. (4 дек.) — Введеніе во храмъ Пресв. Богор.;
8 (21) апр. — Входъ Господень въ Іерус.;15 (28) авг. — Успеніе Пресв. Богородицы;25 дек. (7 янв.) — Рождество Христово.

Великіе праздники:
1 (14) янв. — Обрѣзаніе Господне. Св. Василія Вел.;29 іюн. (12 іюл.) — свв. апп. Петра и Павла;1 (14) окт. — Покровъ Пресвятой Богородицы.
24 іюн. (7 іюл.) — Рождество св. Іоанна Предтечи;29 авг. (11 сент.) — Усѣкн. главы Іоанна Предт.;

Посты:
Навечеріе Богоявленія — 5 (18) янв.Успенскій постъ — 1 (14) авг. – 14 (27) авг.Рождеств. постъ — 15 (28) ноя. – 24 дек. (6 янв.)
Великій постъ — 26 февр. (11 март.) – 14 (27) апр.Усѣкн. главы Іоанна Крестителя — 29 авг. (11 сент.).Каждая среда и пятница, кромѣ спл. седмицъ.
Петровъ постъ — 11 (24) іюня – 28 іюня (11 іюля).Воздвиженіе Креста Господня — 14 (27) сент.

Сплошныя седмицы:
Рождеств. святки — 25 дек. (7 янв.) – 5 (18) янв.Седмица сырная — 19 февр. (4 мар.) – 25 февр. (10 мар.)Троицкая седмица — 3 (16) іюн. – 9 (22) іюн.
Седм. мытаря и фарисея — 4 (17) февр. – 10 (23) февр.Седмица Пасхальная — 15 (28) апр. – 21 апр. (4 мая)

Дни, въ которые не вѣнчаются браки:
Во всѣ посты. По вторникамъ, четвергамъ и субботамъ (т. е. наканунѣ среды, пятницы и воскресенія въ теченіе всего года). Наканунѣ двунадесятыхъ, храмовыхъ и великобдѣнныхъ праздниковъ. Наканунѣ уставныхъ дней всеобщаго поминовенія усопшихъ. Въ дни Рождественскихъ святокъ съ 25 дек. (7 янв.) по 6 (18) янв. Въ теченіе Сырной седмицы. Въ теченіе Свѣтлой (Пасхальной) седмицы.

Уставные дни всеобщаго поминовенія усопшихъ:
Суббота мясопустная — 17 фев. (2 мар.)«Радоница» — 24 апр. (7 мая)Усѣкн. главы св. Іоанна Предт. — 29 авг. (11 сент.).
Субботы 2 и 3 Вел. поста — 10 (23) мар. и 17 (30) мар.Суббота Троицкая — 2 (15) іюн.Суббота Димитріевская — 20 окт. (2 ноя.)

«День за днемъ». Дневникъ православнаго священника

9 / 22 АПРѢЛЯ.

День за днем. Дневник православного священникаДля чистыхъ все чисто (Тит. 1, 15).

Когда то я прочелъ разсказъ о посѣщеніи угольныхъ копей. У самаго отверстія въ шахту, гдѣ все было покрыто густою черною пылью, выросъ чистенькій, бѣлоснѣжный цвѣтокъ, котораго пыль не коснулась нисколько. Посѣтители копи смотрѣли съ недоумѣніемъ на этотъ цвѣтокъ, не вѣря своимъ глазамъ, и не могли понять причину такого страннаго явленія. Одинъ изъ углекоповъ взялъ щепотку черной пыли и посыпалъ ею цвѣтокъ; ни одна частица не пристала къ нему, все само собою слетѣло, и бѣлыя лепестки, такіе же чистые, нетронутые, выглядывали изъ окружающей ихъ черной пыли. Оказывается, что самое свойство этихъ тоненькихъ лепестковъ таково, что къ нимъ ничего посторонняго не пристаетъ. Они не воспріимчивы, въ этомъ смыслѣ, пыль и грязь слетаютъ сами собою, такъ что и тамъ, среди этихъ клубовъ черной сажи, цвѣтокъ остается всегда бѣлый, въ своей первобытной красотѣ.

Весь міръ лежитъ во злѣ! (1 Іоан. 5, 19). Мы вращаемся ежедневно среди грѣха и злобы, нравственная нечистота покрываетъ весь міръ черной пылью, какъ густой завѣсой; она проникаетъ повсюду и свирѣпствуетъ, съ ужасающей силой. Но мы, вѣрующіе, призваны оставаться чистыми и не тронутыми среди всей этой грязи.

Чистому все чисто, говоритъ Апостолъ. Омытая Христомъ душа не должна касаться ничего нечистаго; убѣленная Господомъ и хранимая Имъ отъ грѣха, она должна, какъ тотъ цвѣтокъ, оставаться чистою, даже среди густого мрака мірскаго зла. Благодать Божія можетъ совершить это чудо. Она можетъ оградить душу человѣческую отъ всякой нечистоты, соблюсти ее чистою, нетронутою, среди грѣховнаго, порочнаго міра и не допустить надъ нею власти тьмы. Будемъ же помнить чудную картину бѣлоснѣжнаго цвѣтка. Милостію Божію пусть ничто нечистое не коснется насъ, и да будетъ одѣяніе души нашей во всякое время свѣтло (Еккл. 9, 8).

Анонсы обновленій

ОКТОИХЪ. ТРОИЧНЫ НА ПОЛУНОЩНИЦѢ (1898)

Господь Вседержитель «Тро́ичны сія́ Григо́рія Синаи́та, пѣва́емы по вся́ воскресе́нія по Тро́ичномъ кано́нѣ на Полу́нощницѣ: Досто́йно е́сть я́ко вои́стинну сла́вити Тя́, Бо́га Сло́ва, Его́же трепе́щутъ и трясу́тся херуви́ми и славосло́вятъ си́лы небе́сныя, Воскре́сшаго тридне́вно изъ гро́ба, Христа́ Жизнода́вца, стра́хомъ просла́вимъ. Воспои́мъ вси́ боголѣ́пно пѣ́сньми Боже́ственными, Отца́ и Сы́на и Ду́ха Боже́ственнаго, Тріѵпоста́сную Держа́ву, еди́но Ца́рство и Госпо́дьство. Юже пою́тъ вси́ земноро́дніи и славосло́вятъ си́лы небе́сныя, отъ всѣхъ вѣ́рно покланя́емую, Еди́ницу по существу́, Тріѵпоста́сную. Господонача́льную херуви́мъ и Богонача́льную безъ сравне́нія серафи́мъ, Нераздѣ́льную Тро́ицу во Еди́ницѣ, су́щее Богонача́ліе, Тя́ велича́емъ. Отцу́ Безнача́льному и Бо́гу, Собезнача́льному Сло́ву со Ду́хомъ покланя́юся; неразлу́чное еди́но соединя́емое существо́, Тричи́сленную Еди́ницу, пѣ́сньми почти́мъ. Лучеза́рная Твоя́ мо́лнія возсія́й ми́, Бо́же мо́й, Тріѵпоста́сне Вседѣ́телю, и до́мъ мя́ покажи́ Твоея́ непристу́пныя сла́вы, свѣ́телъ, и свѣтоно́сенъ, и неизмѣ́ненъ. Его́же трепе́щутъ и трясу́тся херуви́ми и славосло́вятъ а́нгельская во́инства, отъ Дѣ́вы неизрече́нно вопло́щшагося Христа́ Жизнода́вца стра́хомъ просла́вимъ. Та́же: Трисвято́е, и по Отче на́шъ... Ипакои́ гла́са. Го́споди, поми́луй, 40. Сла́ва, и ны́нѣ. Честнѣ́йшую херуви́мъ... И возгла́съ отъ свяще́нника: Бо́же, уще́дри ны́... И моли́тва глаго́лется отъ іере́я: Всемогу́щая и Животворя́щая Свята́я Тро́ице и Свѣтонача́льная, Яже мíрную вся́кую и премíрную...» (М., 1898.) далѣе...


ОКТОИХЪ. ЕКСАПОСТИЛАРІИ СЕДМИЧНЫЕ (1898)

Господь Вседержитель «Въ понедѣ́льникъ: Не́бо звѣзда́ми украси́вый, я́ко Бо́гъ, и Твои́ми а́нгелы всю́ зе́млю просвѣти́вый, Содѣ́телю всѣ́хъ, пою́щія Тя́ спаса́й. Богоро́диченъ: Сла́дость а́нгеловъ, скорбя́щихъ ра́дость, христіа́нъ предста́тельница, Дѣ́во Ма́ти Госпо́дня, заступи́ на́съ и изба́ви вѣ́чныхъ му́къ. Во вто́рникъ: Предте́чу Іоа́нна и Крести́теля Спа́сова, во проро́цѣхъ про́рока и пусты́ни воспита́ніе, Елисаве́тино рожде́ніе восхва́лимъ вси́. Богоро́диченъ: Сла́дость а́нгеловъ... [Зри́ въ понедѣ́льникъ]. Въ сре́ду и пято́къ: Кре́стъ — храни́тель всея́ вселе́нныя, Кре́стъ — красота́ Це́ркве, Кре́стъ — царе́й держа́ва, Кре́стъ — вѣ́рныхъ утвержде́ніе, Кре́стъ — а́нгеловъ сла́ва и де́моновъ я́зва. Крестобогоро́диченъ: У Креста́ предстоя́щи Тя́ безсѣ́менно Ро́ждшая и рыда́ющи, вопія́ше: увы́, Сладча́йшее Ча́до, ка́ко заше́лъ еси́ отъ о́чію Мое́ю? Ка́ко въ ме́ртвыхъ вмѣни́лся еси́? Въ четверто́къ. Подо́бенъ: Жены́ услы́шите. Во всю́ подсо́лнечную те́кше, проповѣ́дасте Христо́во отъ Дѣ́вы свято́е воплоще́ніе вои́стинну, отъ пре́лести обраща́юще язы́ки, и просвѣща́юще, и вся́ науча́юще Тро́ицу почита́ти Святу́ю, апо́столи Спа́совы. Подо́бны: Вели́каго началопа́стыря и іера́рха вси́, предсѣда́теля Мирликíйскаго Никола́я хва́лимъ, мно́ги бо мужи́ спасе́, непра́ведно умре́ти иму́щія, царю́ явля́ется со Авла́віемъ во снѣ́, рѣша́ непра́ведное изрече́ніе. Богоро́диченъ: Марíе Чистѣ́йшая, злата́я кади́льнице, невмѣсти́маго Божества́ прія́телище бы́вшее, въ не́мже Оте́цъ благоволи́, Сы́нъ же всели́ся и Ду́хъ Святы́й, осѣни́въ Тя́, Отрокови́це, показа́ Богоро́дицу...» (М., 1898.) далѣе...


ОКТОИХЪ. СВѢТИЛЬНЫ ДНЕВНЫЕ (1898)

Господь Вседержитель «Въ понедѣ́льникъ у́бо: Предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Во вто́рникъ: Моли́твами, Го́споди, Предте́чи Твоего́, и спаси́ мя́. Въ сре́ду и пято́къ: Си́лою, Го́споди, Креста́ Твоего́, и спаси́ мя́. Въ четверто́къ: Моли́твами, Го́споди, апо́столъ Твои́хъ и святи́теля Никола́я, и спаси́ мя́. Въ суббо́ту глаго́летъ сіе́ два́жды. Въ пе́рвомъ у́бо: Моли́твами, Го́споди, святы́хъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Во второ́мъ же: Моли́твами, Го́споди, Богоро́дицы, и спаси́ мя́. Свѣти́льны подо́бнѣ по гла́су, три́жды. Свѣти́ленъ, гла́съ 1: Свѣ́тъ возсія́й, Го́споди, ду́шу мою́ очи́сти отъ вся́каго грѣха́,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Гла́съ 2: Свѣ́тъ Тво́й присносу́щный низпосли́, Христе́ Бо́же, и просвѣти́ о́чи та́йныя се́рдца моего́,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Гла́съ 3: Низпосли́ свѣ́тъ Тво́й, Христе́ Бо́же, и просвѣти́ се́рдце мое́,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Гла́съ 4: Свѣ́тъ возсія́й мíру Твоему́, во тмѣ́ ду́шу мою́ су́щую отъ вся́каго грѣха́ очи́сти,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Гла́съ 5: Свѣтода́вче Го́споди, низпосли́ свѣ́тъ Тво́й и просвѣти́ се́рдце мое́,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Гла́съ 6: Предста́тельствы, Го́споди, безпло́тныхъ Твои́хъ* низпосли́ душа́мъ на́шимъ свѣ́тъ Тво́й присносу́щный. Гла́съ 7: Воздви́гни мя́, Го́споди, къ Твоему́ пѣснопѣ́нію и научи́ мя́ твори́ти во́лю Твою́, Святы́й,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́. Гла́съ 8: Свѣ́тъ сы́й, Христе́, просвѣти́ мя́ Тобо́ю,* предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ, и спаси́ мя́...» (М., 1898.) далѣе...


ОКТОИХЪ. ТРОИЧНЫ СЕДМИЧНЫЕ (1898)

Господь Вседержитель «Подоба́етъ вѣ́дати, когда́ пою́тся тро́ичны дневнíи на о́смь гласо́въ. Аще е́сть «Аллилу́ія» или́ Вели́кая 40-ца, по ектеніи́ пое́мъ Аллилу́ія.., три́жды, во гла́съ Осмогла́сника. Стихи́ же глаго́лются сія́: Сти́хъ 1-й: Отъ но́щи у́тренюетъ ду́хъ мо́й къ Тебѣ́, Бо́же, зане́ свѣ́тъ повелѣ́нія Твоя́ на земли́. Сти́хъ 2-й: Пра́вдѣ научи́теся, живу́щіи на земли́. Сти́хъ 3-й: За́висть пріи́метъ лю́ди ненака́занныя. Сти́хъ 4-й: Приложи́ и́мъ зла́, Го́споди, приложи́ зла́ сла́внымъ земли́. И по ко́емждо стисѣ́ пое́тся Аллилу́ія.., три́жды. И по Аллилу́іи пое́мъ тро́ичны гла́са, кíйждо по еди́ножды. Пѣ́сни тро́ичны, гла́съ 1: Плотски́ми образова́ніи безпло́тныхъ си́лъ къ мы́сленному и невеще́ственному возводи́ми Уму́ и трисвято́ю пѣ́снію Тріѵпоста́снаго Божества́ пріе́млюще сія́ніе, херуви́мски возопіе́мъ Еди́ному Бо́гу: Свя́тъ, Свя́тъ, Свя́тъ еси́, Бо́же на́шъ... Сла́ва: Со всѣ́ми небе́сными си́лами, херуви́мски Су́щему въ вы́шнихъ возопіе́мъ, трисвяту́ю возсыла́юще хвалу́: Свя́тъ, Свя́тъ, Свя́тъ еси́, Бо́же на́шъ, моли́твами всѣ́хъ святы́хъ Твои́хъ поми́луй на́съ. И ны́нѣ: Воста́вше отъ сна́, припа́даемъ Ти́, Бла́же, и а́нгельскую пѣ́снь вопіе́мъ Ти́, Си́льне: Свя́тъ, Свя́тъ, Свя́тъ еси́, Бо́же, Богоро́дицею поми́луй на́съ. Досто́итъ же глаго́лати во вся́ седми́цы на 1-мъ тро́ичнѣ: Въ понедѣ́льникъ: Предста́тельствы безпло́тныхъ Твои́хъ поми́луй на́съ. Во вто́рникъ: Моли́твами Предте́чи Твоего́ поми́луй на́съ. Въ сре́ду же и пято́къ: Си́лою Креста́ Твоего́ сохрани́ на́съ, Го́споди. Въ четверто́къ: Моли́твами святы́хъ апо́столъ Твои́хъ и святи́теля Никола́я поми́луй на́съ...» (М., 1898.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ. СЛОВО ВЪ ДЕНЬ ОТКРЫТІЯ МОЩЕЙ СВТ. ѲЕОДОСІЯ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Насталъ день Божьяго испытанія для Русскаго народа; намъ объявили войну и дерзностною рукою язычниковъ уже пролита русская христіанская кровь. Да, грянулъ громъ, началась буря, но все же не скорбное, а напротивъ, торжественное настроеніе духа переживаетъ нынѣ русская земля. И посмотрите, даже въ нашемъ отдаленномъ, пограничномъ городѣ, что совершается въ сей знаменательный моментъ исторіи? Нашъ обширнѣйшій соборный храмъ въ этотъ будничный день, въ этотъ небогослужебный часъ переполненъ одушевленно молящимися толпами народа, какъ въ свѣтлую ночь св. Пасхи, а газетныя вѣсти сообщаютъ намъ, что и вся Русская земля отъ океана до океана исполнена тѣмъ же благочестиво-восторженнымъ чувствомъ. Отнынѣ, какъ и во время прежнихъ подобныхъ событій, уже нѣтъ въ Россіи ни барина, ни простолюдина, ни богача, ни бѣднаго, но есть только Русскій православный народъ. Какъ осенній иней подъ лучами утренняго солнца, исчезъ сегодня тотъ мерзкій и постыдный космополитизмъ, то презрительно-равнодушное, а иногда и прямо враждебное отношеніе къ нашей великой и священной Родинѣ, которымъ сквернили себя самихъ, свои уста и свои души многіе недостойные и неблагодарные сыны отцовъ, отстаивавшихъ родную землю потомъ и кровью. Проснулась Русь, великая и святая, подняли голову лучшіе сыны ея, дотолѣ смиренно переносившіе глумленіе нечестивцевъ. Но и эти послѣдніе какъ грязную одежду, сразу отбросили отъ себя навѣянное отъ западныхъ растлителей...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ. СЛОВО ВЪ ДЕНЬ СВЯЩЕННАГО КОРОНОВАНІЯ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Среди печальныхъ воспоминаній Страстной седмицы одинъ только нынѣшній день, четвертый, преизобилуетъ событіями и воспоминаніями — не то, чтобы совсѣмъ радостными, но утѣшительными. Въ этотъ день мы, слушатели евангельскихъ чтеній и пѣснопѣній церковныхъ, нѣсколько отвлекаемся отъ мрачныхъ картинъ іудейской злобы на Спасителя и вводимся въ горницу Сіонскую, зримъ Христа среди друзей Его, слышимъ глаголы любви Его, внимаемъ тому, какъ Онъ, «возлюбль Своя сущія въ мірѣ, до конца возлюби ихъ» (Іоан. 13, 1). Сообразно съ болѣе свѣтлыми Евангельскими воспоминаніями, и храмы Божіи, и напѣвы церковные, и составъ службы въ день сей принимаютъ видъ и духъ праздничный. Не скорбь, а тихая примиряющая надежда и смиренное благодареніе вселяются въ наши сердца: мы преклоняемся въ сознаніи собственной немощи предъ величіемъ любви Христовой, которая въ эти страшные дни, почти въ самый часъ преданія, восторжествовала надъ ужасной скорбью оклеветанія, заушеній, оплеваній, распятія и смерти, — восторжествовала настолько, что могла ео всей божественной красотѣ, съ отеческой нѣжностью излиться на учениковъ Христовыхъ. Сія-то торжествующая любовь и есть причина церковной радости во дни скорбей. Вотъ Господь устрояетъ ученикамъ праздничную вечерю, умываетъ имъ ноги, какъ послѣдній рабъ; Онъ говоритъ имъ объ общей ихъ измѣнѣ, но сейчасъ же прощаетъ имъ ихъ немощь и Самъ же утѣшаетъ ихъ въ томъ...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


ВОСКРЕСНАЯ СЛУЖБА ОКТОИХА 8-ГО ГЛАСА (1898)

Воскресение Христово «Вече́рнюю пѣ́снь и слове́сную слу́жбу, Тебѣ́, Христе́, прино́симъ, я́ко благоволи́лъ еси́ поми́ловати на́съ Воскресе́ніемъ. — Го́споди, Го́споди, не отве́ржи насъ отъ Твоего́ лица́, но благоволи́ поми́ловати насъ Воскресе́ніемъ. — Ра́дуйся, Сіо́не святы́й, ма́ти церкве́й, Бо́жіе жили́ще, Ты́ бо прія́лъ еси́ пе́рвый оставле́ніе грѣхо́въ Воскресе́ніемъ. — Еже отъ Бо́га Отца́ Сло́во пре́жде вѣ́къ Ро́ждшееся, въ послѣ́дняя же времена́ То́ежде отъ Неискусобра́чныя вопло́щшееся во́лею, распя́тіе сме́ртное претерпѣ́ и дре́вле умерщвле́ннаго человѣ́ка спасе́ Свои́мъ Воскресе́ніемъ. — Еже изъ ме́ртвыхъ Твое́ Воскресе́ніе славосло́вимъ, Христе́, и́мже свободи́лъ еси́ Ада́мскій ро́дъ отъ а́дова мучи́тельства и дарова́лъ еси́ мíрови, я́ко Бо́гъ, жи́знь вѣ́чную и ве́лію ми́лость. — Сла́ва Тебѣ́, Христе́ Спа́се, Сы́не Бо́жій Единоро́дный, пригвозди́выйся на Крестѣ́ и воскресы́й изъ гро́ба тридне́венъ. — Тебе́ сла́вимъ, Го́споди, во́лею на́съ ра́ди Кре́стъ претерпѣ́вшаго, и Тебе́ покланя́емся, Всеси́льне Спа́се. Не отве́ржи на́съ отъ лица́ Твоего́, но услы́ши и спаси́ ны Воскре́сеніемъ Твои́мъ, Человѣколю́бче. — Возше́лъ еси́ на Кре́стъ, Іису́се, снизше́дый съ небесе́; прише́лъ еси́ на сме́рть — Животе́ безсме́ртный, къ су́щимъ во тмѣ́ — Свѣ́тъ и́стинный, къ па́дшимъ — всѣ́хъ Воскресе́ніе. Просвѣще́ніе и Спа́се на́шъ, сла́ва Тебѣ́. — Христа́ славосло́вимъ, воскре́сшаго отъ ме́ртвыхъ, ду́шу бо и тѣ́ло пріе́мь, стра́сти отобою́ду отсѣче́. Пречи́стѣй у́бо Души́ во а́дъ соше́дшей, его́же и плѣни́, во гро́бѣ же истлѣ́нія не ви́дѣ свято́е Тѣ́ло Изба́вителя ду́шъ на́шихъ...» (М., 1898.) далѣе...


ВОСКРЕСНАЯ СЛУЖБА ОКТОИХА 7-ГО ГЛАСА (1898)

Воскресение Христово «Пріиди́те, возра́дуемся Го́сподеви, сокруши́вшему сме́рти держа́ву и просвѣти́вшему человѣ́ческій ро́дъ, со безпло́тными зову́ще: Содѣ́телю и Cпа́се на́шъ, сла́ва Тебѣ́. — Кре́стъ претерпѣ́лъ еси́, Спа́се, и погребе́ніе на́съ ра́ди, сме́ртію же, я́ко Бо́гъ, сме́рть умертви́лъ еси́. Тѣ́мже покланя́емся тридне́вному Воскре́сенію Твоему́, Го́споди, сла́ва Тебѣ́. — Апо́столи, ви́дѣвше Воскре́сеніе Содѣ́теля, чудя́хуся, пою́ще хвалу́ а́нгельскую: сія́ сла́ва е́сть церко́вная, сіе́ бога́тство Ца́рствія. Пострада́вый на́съ ра́ди, Го́споди, сла́ва Тебѣ́. — Аще и я́тъ бы́лъ еси́, Христе́, отъ беззако́нныхъ муже́й, но Ты́ ми еси́ Бо́гъ, и не постыжду́ся; біе́нъ бы́лъ еси́ по плеще́ма, не отмета́юся; на Крестѣ́ пригвожде́нъ бы́лъ еси́, и не таю́; Воста́ніемъ Твои́мъ хвалю́ся, сме́рть бо Твоя́ — живо́тъ мо́й. Всеси́льне и Человѣколю́бче Го́споди, сла́ва Тебѣ́. — Дави́дское проро́чество исполня́я Христо́съ, вели́чествіе въ Сіо́нѣ Свое́ ученико́мъ откры́лъ е́сть, хвали́ма показу́я Себе́ и сла́вима при́сно со Отце́мъ же и Ду́хомъ Святы́мъ, пе́рвѣе у́бо безпло́тна, я́ко Сло́ва, послѣди́ же на́съ ра́ди воплоще́на и умерщвле́на, я́ко человѣ́ка, и воскре́сша со вла́стію, я́ко Человѣколю́бца. — Соше́лъ еси́ во а́дъ, Христе́, я́коже восхотѣ́лъ еси́, испрове́рглъ еси́ сме́рть, я́ко Бо́гъ и Влады́ка, и воскре́слъ еси́ тридне́венъ, совоскреси́въ Ада́ма отъ а́довыхъ у́зъ и тлѣ́нія, зову́ща и глаго́люща: сла́ва Воскре́сенію Твоему́, еди́не Человѣколю́бче. — Во гро́бѣ положе́нъ бы́лъ еси́, я́ко спя́, Го́споди, и воскре́слъ еси́ тридне́венъ, я́ко Си́ленъ въ крѣ́пости, совоскреси́въ Ада́ма отъ тли́ сме́ртныя, я́ко Всеси́ленъ...» (М., 1898.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ. СЛОВО ВЪ ДЕНЬ ОТКРЫТІЯ МОЩЕЙ СВТ. ѲЕОДОСІЯ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Днесь радостью великою радуется Святая Церковь и небесная и земная. Радуется Господь, ввѣрившій десять талантовъ вѣрному рабу Своему, св. Ѳеодосію, и нынѣ поставившій его не надъ десятью городами, а на одномъ изъ небесныхъ престоловъ для ходатайствованія о кающихся и свидѣтельства противъ нечестивыхъ. Радуются ангелы, пророки, апостолы и всѣ святые о томъ, что вѣрный рабъ вошелъ въ радость Господа своего. Ликуютъ и люди, праведные и грѣшные, и счастливые въ Богѣ, и нищіе міра. Радуются они и тому, что имъ дарованъ новый предстатель, и тому, что въ недавнее еще грѣшное время Господь повелѣлъ жить на землѣ святому человѣку. Но еще высшую радость, братіе, чувствуемъ всѣ мы по поводу событія дня сего, когда слышимъ вновь дерзновенный гласъ Церкви, вѣщающій намъ откровеніе воли Божіей, властно свидѣтельствующій намъ о святости своего сына, своего столпа. Отнынѣ всѣ, сподобившіеся чудесной помощи отъ Святителя, а равно и чающіе отъ него исцѣленій и предстательства, будутъ призывать святого мужа уже не въ стѣсненной заупокойными прошеніями молитвѣ, но съ умиленнымъ восторгомъ повторять дерзновенныя, просительныя и прославительныя пѣснопѣнія матери Церкви къ святому угоднику. Съ сугубымъ довѣріемъ и уваженіемъ будемъ мы взирать нынѣ и на ея предстоятелей, съ сугубой любовью будемъ благоговѣть предъ Церковью помѣстной, съ сугубой вѣрой будемъ испопѣдывать истину о Церкви православной...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ. СЛОВО ВЪ ДЕНЬ СВЯЩЕННАГО КОРОНОВАНІЯ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Въ настоящій часъ сердце всякаго русскаго человѣка стремится къ сердцу Россіи и, преодолѣвая пространство, переносится въ тотъ священный храмъ, гдѣ нынѣ совершается вѣнчаніе на царство нашего возлюбленнаго Государя. Мы съ такимъ же нетерпѣніемъ ожидаемъ быстролетной вѣсти о благополучномъ совершеніи этого вѣнчанія, съ какимъ любящая невѣста — своего вѣнчанія съ избранникомъ сердца. Такія чувства любви, радости и нетерпѣливаго ожиданія раздѣляютъ всѣ истинно русскіе люди; но для того, чтобы чувства эти, внушаемыя знаменательнымъ событіемъ, тверже укоренились въ душахъ нашихъ и могли бы являться для насъ неотложнымъ руководствомъ въ нашей гражданской жизни, постараемся освѣтить ихъ сознаніемъ, сознательнымъ размышленіемъ о значеніи переживаемаго нынѣ радостнаго дня. Нѣкоторыя явленія, сопровождающія низведеніе даровъ Святого Духа на нашихъ Государей въ XIX вѣкѣ, подобны тѣмъ, при которыхъ совершилось облагодатcтвованіе вселенской церкви на всѣ вѣка во дни Пятидесятницы, нынѣ воспроизводимыя въ нашихъ богослужебныхъ пѣснопѣніяхъ. Правда, то было событіе, по силѣ своей единственное въ исторіи вселенной, и въ этомъ отношеніи ни съ чѣмъ несравнимое; однако, мы не однажды встрѣчаемъ повтореніе хотя бы нѣкоторыхъ его сторонъ. Такъ, въ той же книгѣ Дѣяній Апостольскихъ мы читаемъ, что и даръ языковъ, и необычайная сила слова, и чудесныя знаменія, подобно дню Пятидесятницы...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). РѢЧЬ НА МОЛЕБНѢ БЕЗПЛОТНЫМЪ СИЛАМЪ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «На многія размышленія наводитъ насъ, братіе, нынѣшнее совпаденіе открытія нашего журнала съ праздникомъ въ честь св. Ангеловъ. Всевышній Творецъ, по единому побужденію безкорыстной любви воззвавшій къ бытію сонмы міровъ и безчисленнѣйшее множество разнороднѣйшихъ тварей, — эту же любовь и взаимопомощь поставилъ основнымъ звкономъ ихъ жизни. Впрочемъ существенная разность наблюдается между двумя частями твари: тою, которая одарена нравственнымъ сознаніемъ, и тою, которая его лишена. Въ жизни послѣдней мы видимъ, что слабѣйшая и низшая по развитію порода идетъ на служеніе высшей; наоборотъ въ жизни существъ сознательныхъ высшіе и разумнѣйшіе духи служатъ низшимъ и менѣе разумнымъ, такъ что страшные Херувимы и Серафимы и прочія Силы Безплотныя, предстоящія лицу Создателя, не только не гнушаются именоваться «служебными духами» (Евр. 1, 14), но съ тѣмъ большимъ тщаніемъ пекутся о духовномъ руководствѣ низшихъ ихъ тварей-людей, чѣмъ въ глубочайшую бездну паденія они низвергаются, ибо сказано, что небожители радуются болѣе «объ одномъ грѣшникѣ, кающемся, нежели о девяносто девяти праведникахъ, не имѣющихъ нужды въ покаяніи» (Лук. 15, 7, 10). Поистинѣ, какъ поразительна эта мысль. Хотя небесные духи настолько превосходятъ лучшаго изъ людей, что онъ даже умомъ своимъ не можетъ представить, чѣмъ различаются ихъ боголюбезные чины, чѣмъ Херувимы разнятся отъ Серафимовъ...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). СЛОВО ВЪ ДЕНЬ БОГОЯВЛЕНІЯ ГОСПОДНЯ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Возлюбленные братіе! Конечно, вы ожидаете отъ меня, какъ отъ новаго пришельца въ вашу академическую семью, ожидаете исповѣданія тѣхъ духовныхъ побужденій, коими я, по долгу своего званія, намѣренъ привлекать васъ къ общему дружному и одушевленному служенію богословской наукѣ и пастырству, которыя Московская Академія исполняетъ съ такою честью уже болѣе двухъ вѣковъ. Конечно, вы ожидаете, что такихъ побужденій я буду искать въ области, наиболѣе доступной для вашихъ молодыхъ и горячихъ сердецъ, въ области кипучей современности, въ послѣднихъ словахъ науки и общественной жизни. Правда, въ наше время не было бы недостатка въ подобныхъ побужденіяхъ, ибо при всей расшатанности современныхъ умовъ и упадкѣ нравовъ давно, а можетъ быть никогда, въ жизни русскаго народа и общества не замѣчалось такого напряженнаго исканія правды, правды именно нравственной и религіозной, какъ въ наше время. Жизнь сама сокрушила тѣхъ идоловъ, которымъ въ слѣпотѣ поверхностнаго полуобразованія поклонилось наше общество, а враждебныя Божественной нашей вѣрѣ теоріи матеріализма и позитивизма поддерживаются теперь только по старой памяти, только какъ показатели того, что многіе не въ силахъ найти въ современномъ быту слѣдовъ иной высшей жизни, основанной на откровеніи вѣчной и безусловной истины христіанства. Но съ какой томительной жаждой современные люди ищутъ и ожидаютъ доступнаго раскрытія этой истины...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). ГЛАВА 9-Я ДИССЕРТАЦІИ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Но если монизмъ совмѣстимъ съ теизмомъ въ отношеніи къ Богу, то много-ли самостоятельности оставитъ онъ на долю матеріальныхъ предметовъ и, что особенно важно для насъ, на долю человѣка, какъ свободной личности? Что касается перваго вопроса, то надо сознаться, что за чувственными вещами придется оставить самостоятельности немного. Все, что есть въ мірѣ явленій помимо дѣятельности Божества, есть матерія въ ея отрѣшености отъ силы. Если за эгой матеріей можно признать тѣнь бытія, то въ смыслѣ чистой пассивности; ея роль въ мірѣ гораздо незначительнѣе, чѣмъ роль голаго воспріятія въ человѣческомъ самообъективирующемся познаніи, потому что наше воспріятіе есть все-таки воспріятіе дѣйствій, т. е. Божественной дѣятельности, слѣдовательно чего-то реальнаго. Не входя въ болѣе обстоятельное разсмотрѣніе дѣйствительнаго значенія матеріи въ монистическомъ теизмѣ, скажемъ, что по крайней мѣрѣ не возможно съ этой точки зрѣнія вовсе отрицать ея существованіе и признавать лишь бытіе и дѣятельность личностей человѣческихъ и Божественной. Богъ окружилъ человѣка своею дѣятельностью, какъ бы волшебною сѣтью, т. е. ограничилъ его центробѣжное направленіе, и человѣкъ-младенецъ, натыкаясь на эти препятствія, мыслитъ сперва за суммой этихъ оцѣпившихъ его силъ личное бытіе (не-я дитяти и энотеизмъ М. Мюллера), потомъ усваиваетъ его отдѣльнымъ на себя воздѣйствіямъ силъ и получаетъ идею множества разныхъ не-я, наконецъ...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). ГЛАВА 8-Я ДИССЕРТАЦІИ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Анализируя наше самосознаніе, мы старались главнымъ образомъ о томъ, чтобы описывать факты общечеловѣческаго сознанія, а не вносить въ описаніе душевныхъ явленій своихъ предположеній, можетъ быть, справедливыхъ, но остающихся предположеніями, а не данными человѣческой природы. Но конечно устанавливать эти данныя не значитъ описывать психическіе процессы такъ, какъ они представляются не углубившемуся въ нихъ, поверхностному наблюденію, хотя бы результаты его подкупали своею кажущеюся ясностью; критеріемъ объективности описанія фактовъ внутренней жизни должна служить строгая повѣрка ихъ посредствомъ запроса къ собственному самосознанію. И эта провѣрка показываетъ, что отвлеченнѣйшія, повидимому, очень далекія отъ обычнаго сознанія положенія, напр., Кантовскій категорическій императивъ, за который Гартманъ называетъ Кантовскую мораль отвлеченнымъ, противнымъ чувству, ригоризмомъ (Phaenom. d. sittl. Bew., 191), есть чисто психологическій фактъ, а, повидимому, очень ясныя, основывающіяся на опытахъ, мысли, напр., Шольтена о томъ, какъ рождается чувство раскаянія у проспавшаго бѣду сторожа, есть отвлеченное разсужденіе, не имѣющее ничего общаго съ фактическою душевною жизнью. Эта постоянная провѣрка чрезъ самонаблюденіе важна не только при описаніи психическихъ процессовъ, но и при опредѣленіи различныхъ философскихъ понятій: и они должны сообразоваться съ голосомъ нашей природы...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


ОКТОИХЪ. ЕВАНГЕЛІЯ ВОСКРЕСНЫЯ (1-11) НА УТРЕНИ (1898)

Воскресение Христово «Ева́нгеліе воскре́сно 1-е, отъ Матѳе́я, зача́ло 116: Во вре́мя о́но, единіина́десять ученицы́ идо́ша въ Галиле́ю, въ го́ру, а́може повелѣ́ и́мъ Іису́съ, и, ви́дѣвше Его́, поклони́шася Ему́, о́ви же усумнѣ́шася. И присту́пль Іису́съ рече́ и́мъ, глаго́ля: даде́ся Ми́ вся́ка вла́сть на небеси́ и на земли́. Ше́дше, научи́те вся́ язы́ки, крестя́ще и́хъ во и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, уча́ще и́хъ блюсти́ вся́, ели́ка заповѣ́дахъ ва́мъ; и се́, Азъ съ ва́ми е́смь во вся́ дни́ и до сконча́нія вѣ́ка. Ами́нь. — Ева́нгеліе воскре́сно 2-е, отъ Ма́рка, зача́ло 70: Во вре́мя о́но, мину́вши суббо́тѣ, Марíя Магдали́на, и Марíя Іа́ковля, и Саломíя купи́ша арома́ты, да прише́дша пома́жутъ Іису́са. И зѣло́ зау́тра, во еди́ну отъ суббо́тъ, прiидо́ша на гро́бъ, возсiя́вшу со́лнцу, и глаго́лаху къ себѣ́: кто́ отвали́тъ на́мъ ка́мень отъ две́рiй гро́ба? [И, воззрѣ́вша, ви́дѣша, я́ко отвале́нъ бѣ́ ка́мень;] бѣ́ бо ве́лiй зѣло́. И, влѣ́зша во гро́бъ, ви́дѣша ю́ношу, сѣдя́ща въ десны́хъ, одѣ́яна во оде́жду бѣлу́; и ужасо́шася. Онъ же глаго́ла и́мъ: не ужаса́йтеся. Іису́са и́щете Назаряни́на, распя́таго; воста́, нѣ́сть здѣ́. Се́ мѣ́сто, идѣ́же положи́ша Его́. Но иди́те, рцы́те ученико́мъ Его́ и Петро́ви, я́ко варя́етъ вы́ въ Галиле́и; та́мо Его́ ви́дите, я́коже рече́ ва́мъ. И изше́дша, бѣжа́ша отъ гро́ба; имя́ше же и́хъ тре́петъ и у́жасъ, и ни кому́же ничто́же рѣ́ша, боя́ху бо ся. — Ева́нгеліе воскре́сно 3-е, отъ Ма́рка, зача́ло 71: Во вре́мя о́но, воскре́съ Іису́съ зау́тра въ пе́рвую суббо́ту, яви́ся пре́жде Марíи Магдали́ни, изъ нея́же изгна́ се́дмь бѣсо́въ. Она́ же ше́дши возвѣсти́ съ ни́мъ бы́вшимъ, пла́чущимся и рыда́ющимъ...» (М., 1898.) далѣе...


ЕКСАПОСТИЛАРІИ ВОСКРЕСНЫЕ И ЕВАНГЕЛЬСКІЯ СТИХИРЫ (1898)

Воскресение Христово «Ексапостила́рій 1-й: Со ученики́ взы́демъ на го́ру Галиле́йскую вѣ́рою Христа́ ви́дѣти, глаго́люща вла́сть прія́ти вы́шнихъ и ни́жнихъ; научи́мся, ка́ко учи́тъ креща́ти во и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха язы́ки вся́, и пребыва́ти съ таи́нники, я́коже обѣща́ся, до сконча́нія вѣ́ка. Богоро́диченъ: Со ученики́ ра́довалася еси́, Богоро́дице Дѣ́во, я́ко Христа́ ви́дѣла еси́ воскре́сшаго отъ гро́ба тридне́вна, я́коже рече́; и́мже и яви́ся, науча́я и явля́я лу́чшая, и креща́ти во Отцѣ́ и Сы́нѣ и Ду́сѣ повелѣва́я, е́же вѣ́ровати на́мъ Того́ Воста́нію и сла́вити Тя́, Отрокови́це. Утренняя стихи́ра, гла́съ 1: На го́ру ученико́мъ иду́щимъ за земно́е вознесе́ніе, предста́ Госпо́дь, и поклони́вшеся Ему́ и да́нныя вла́сти вездѣ́ научи́вшеся, въ поднебе́сную посыла́хуся проповѣ́дати е́же изъ ме́ртвыхъ Воскресе́ніе и е́же на небеса́ Возше́ствіе, и́мже и во вѣ́ки спребыва́ти нело́жный обѣща́ся Христо́съ Бо́гъ и Спа́съ ду́шъ на́шихъ. — Ексапостила́рій 2-й: Ка́мень узрѣ́вша отвале́нъ, мѵроно́сицы ра́довахуся, ви́дѣша бо ю́ношу сѣдя́ща во гро́бѣ, и то́й тѣ́мъ рече́: се́, Христо́съ Воста́лъ е́сть; рцы́те съ Петро́мъ ученико́мъ: на го́ру приспѣ́йте Галиле́йскую, та́мо ва́мъ яви́тся, я́коже предрече́ друго́мъ. Богоро́диченъ: Ангелъ у́бо принесе́ Дѣ́вѣ, — е́же ра́дуйся! — пре́жде Твоего́ зача́тія, Христе́; а́нгелъ же ка́мень отвали́ гро́ба Твоего́. Вмѣ́сто печа́ли о́въ у́бо ра́дости неизрече́нныя зна́менія, о́въ же въ сме́рти мѣ́сто Пода́теля Тя́ жи́зни проповѣ́дуя и велича́я, и глаго́ля Воскресе́ніе жена́мъ и таи́нникомъ. Утренняя стихи́ра, гла́съ 2: Съ мѵ́ры прише́дшимъ я́же съ Марíею жена́мъ...» (М., 1898.) далѣе...


АРХІЕП. АВЕРКІЙ. СОВРЕМЕННОЕ СЛУЖЕНІЕ ДВУМЪ ГОСПОДАМЪ (1975)

Архиепископ Аверкий (Таушев) «"Иже вѣру иметъ и крестится, спасенъ будетъ: а иже не иметъ вѣры, осужденъ будетъ" (Марк. 16, 16) — такъ засвидѣтельствовалъ Самъ Господь Іисусъ Христосъ передъ Своимъ вознесеніемъ. Если мы увѣровали и приняли святое крещеніе, то, по слову Его, будемъ спасены, а тѣ, кто не увѣровали — тутъ имѣется въ виду, конечно, злостное, упорное невѣріе, противленіе вѣрѣ — тѣ будутъ осуждены. Если мы дѣйствительно искренно-вѣрующіе, то что у насъ можетъ бытъ общаго съ такими злостными невѣрами, упорно противящимися вѣрѣ во Христа? Вотъ почему великій Апостолъ языковъ св. Павелъ увѣщеваеть христіанъ: «не преклоняйтесь подъ чужое ярмо съ невѣрными, ибо какое общеніе праведности съ беззаконіемъ? Что общаго у свѣта со тьмою? Какое согласіе между Христомъ и Веліаромъ? Или какое соучастіе вѣрнаго съ невѣрнымъ?» (2 Кор. 6, 14-15). И далѣе онъ же говоритъ: «Тѣмже изыдите отъ среды ихъ и отлучитеся... и нечистотѣ ихъ не прикасайтеся» (2 Кор. 6, 17). Почему же это? Да очень просто, ибо общаясь постоянно со злостно-невѣрующими, весьма легко заразиться ихъ невѣріемъ. Итакъ, у насъ, христіанъ, не должно быть никакого взаимообщенія съ безбожниками, что ясно видно изъ вышеуказанныхъ наставленій Слова Божія. Но что мы наблюдаемъ въ нынѣшнее, поистинѣ страшное, переживаемое нами время, когда всѣ нравы такъ развращены и всѣ понятія такъ искажены и извращены? Сейчасъ мы видимъ не простое только взаимообщеніе съ невѣрующими безбожниками...» (Jordanville, 1975.) далѣе...


АРХІЕП. АВЕРКІЙ. СЛОВО НА АКТѢ СЕМИНАРІИ ВЪ 1970 ГОДУ (1975)

Архиепископ Аверкий (Таушев) «Въ двадцать второй разъ празднуемъ мы окончаніе учебнаго года въ нашей Св.-Троицкой Духовной Семинаріи. Слава Господу, все еще благодѣющему намъ, несмотря на тяжкія времена, переживаемыя нынѣ всѣмъ міромъ, а въ частности и этой страной, въ которой мы нашли себѣ пріютъ и счастливую возможность не только свободно исповѣдывать свою вѣру, но и строить нашу церковную жизнь и даже готовить пастырей для нашей Церкви, путемъ систематическаго воспитанія и образованія! Одинъ Богъ знаетъ, надолго ли это, и надо пользоваться этой возможностью. Наша школа не обычная, свѣтская, а духовная, и цѣль полученія образованія въ ней — не устройство своей свѣтской карьеры, а служеніе Церкви Христовой. Это должны всегда знать и помнить всѣ: и оканчивающіе нашу школу и продолжающіе учиться въ ней и вновь поступающіе въ нее. Достойно примѣчанія то, что актъ нашъ чаще всего случается въ Недѣлю Всѣхъ Святыхъ. Это должно напоминать обучающимся въ нашей семинаріи, что они готовятся къ высочайшему на землѣ пастырскому служенію, которое, по выраженію Апостола Павла, есть «дѣло служенія къ совершенію святыхъ въ созиданіе тѣла Христова, дондеже достигнемъ вси въ соединеніе вѣры и познанія Сына Божія, въ мужа совершенна, въ мѣру возраста исполненія Христова» (Ефес. 4, 12-13). Высшій идеалъ христіанства есть святость, къ которому и должны стремиться всѣ истинные христіане, а пастыри Церкви это тѣ люди, которые не только сами должны...» (Jordanville, 1975.) далѣе...


ВОСКРЕСНАЯ СЛУЖБА ОКТОИХА 6-ГО ГЛАСА (1898)

Воскресение Христово «Побѣ́ду имѣ́яй, Христе́, ю́же на а́да, на Кре́стъ возше́лъ еси́, да во тмѣ́ сме́рти сѣдя́щія воскреси́ши съ собо́ю, Иже въ ме́ртвыхъ Свобо́дь, Источа́яй живо́тъ отъ Своего́ свѣ́та, Всеси́льне Спа́се, поми́луй на́съ. — Дне́сь Христо́съ, сме́рть попра́въ, я́коже рече́, воскре́се, и ра́дованіе мíру дарова́, да вси́ взыва́юще пѣ́снь, та́ко рце́мъ: Исто́чниче жи́зни, Непристу́пный Свѣ́те, Всеси́льне Спа́се, поми́луй на́съ. — Тебе́, Го́споди, Су́щаго по все́й тва́ри, грѣ́шніи ка́мо бѣжи́мъ? На небеси́ Са́мъ живе́ши, во а́дѣ попра́лъ еси́ сме́рть. Во глубины́ морскíя? — Та́мо рука́ Твоя́, Влады́ко. Къ Тебѣ́ прибѣга́емъ, Тебѣ́ припа́дающе, мо́лимся: Воскресы́й изъ ме́ртвыхъ, поми́луй на́съ. — Кресто́мъ Твои́мъ, Христе́, хва́лимся, и Воскресе́ніе Твое́ пое́мъ и сла́вимъ, Ты́ бо еси Бо́гъ на́шъ, ра́звѣ Тебе́ ино́го не вѣ́мы. — Вы́ну благословя́ще Го́спода, пое́мъ Воскресе́ніе Его́, Кре́стъ бо претерпѣ́въ, сме́ртію сме́рть погуби́. — Сла́ва си́лѣ Твое́й, Го́споди, я́ко упраздни́лъ еси́ держа́ву иму́щаго сме́рти, обнови́лъ еси́ на́съ Кресто́мъ Твои́мъ, да́руяй на́мъ живо́тъ и нетлѣ́ніе. — Погребе́ніе Твое́, Го́споди, у́зы а́довы сокруши́вшее растерза́; е́же изъ ме́ртвыхъ воскре́сеніемъ мíръ просвѣти́. Го́споди, сла́ва Тебѣ́. — Ви́дящи не́мощь мою́ тѣле́сную, и душе́вное страда́ніе, и серде́чное озлобле́ніе, посѣще́нія сподо́би мя́ Боже́ственнаго, Всенепоро́чная Дѣ́во, спаси́ мя, молю́ся, те́плыми Твои́ми моли́твами. — Всѣ́хъ преидо́хъ, Влады́чице, согрѣше́ньми, но мно́жества си́хъ, Дѣ́во, очи́щши, ми́лостей получи́ти ми́, Чи́стая, сподо́би въ бу́дущемъ судѣ́ Сы́на и Бо́га Твоего́...» (М., 1898.) далѣе...


ВОСКРЕСНАЯ СЛУЖБА ОКТОИХА 5-ГО ГЛАСА (1898)

Воскресение Христово «Честны́мъ Твои́мъ Кресто́мъ, Христе́, діа́вола посрами́лъ еси́, и Воскресе́ніемъ Твои́мъ жа́ло грѣхо́вное притупи́лъ еси́, и спа́слъ еси́ ны́ отъ вра́тъ сме́ртныхъ. Сла́вимъ Тя́, Единоро́дне. — Воскресе́ніе дая́й ро́ду человѣ́ческому, я́ко овча́ на заколе́ніе веде́ся; устраши́шася сего́ кня́зи а́дстіи и взя́шася врата́ плаче́вная. Вни́де бо Ца́рь сла́вы Христо́съ, глаго́ля су́щимъ во у́захъ: изыди́те; и су́щимъ во тмѣ́: откры́йтеся. — Ве́ліе чу́до! Неви́димыхъ Содѣ́тель, за человѣколю́біе пло́тію пострада́въ, воскре́се Безсме́ртный. Пріиди́те, оте́чествія язы́къ, Тому́ поклони́мся: благоутро́біемъ бо Его́ отъ пре́лести изба́вльшеся, въ Тріе́хъ Ѵпоста́сѣхъ Еди́наго Бо́га пѣ́ти навыко́хомъ. — Вече́рнее поклоне́ніе прино́симъ Тебѣ́, Невече́рнему Свѣ́ту, на коне́цъ вѣко́въ, я́ко въ зерца́лѣ пло́тію возсія́вшему мíрови, и да́же до а́да низше́дшему, и та́мо су́щую тму́ разруши́вшему, и свѣ́тъ Воскресе́нія язы́комъ показа́вшему. Свѣтода́вче Го́споди, сла́ва Тебѣ́. — Нача́льника спасе́нія на́шего, Христа́, славосло́вимъ, Тому́ бо изъ ме́ртвыхъ воскре́сшу, мíръ отъ пре́лести спасе́нъ бы́сть. Ра́дуется ли́къ а́нгельскій, бѣ́гаетъ де́моновъ пре́лесть, Ада́мъ пады́й воста́, діа́волъ упраздни́ся. — Иже отъ кустодíи науче́ни быва́ху отъ беззако́нникъ: покры́йте Христо́во Воста́ніе, и пріими́те сре́бреники, и рцы́те: я́ко на́мъ спя́щимъ, изъ гро́ба укра́денъ бы́сть Ме́ртвый. — Кто ви́дѣ, кто́ слы́ша, мертвеца́ укра́дена когда́, па́че же пома́зана и на́га, оста́вльша и во гро́бѣ погреба́льная Своя́? Не прельща́йтеся, іуде́е, навы́кните рече́ніемъ проро́ческимъ и уразумѣ́йте...» (М., 1898.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). ГЛАВА 7-Я ДИССЕРТАЦІИ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Мы старались показать, что свобода и ея сознаніе предполагаются нашею душевною жизнью. Къ этому мы должны прибавить, что сознаніе наше не можетъ обойтись безъ идеи свободы при наблюденіи надъ жизнью космическою вообще. Термины «свободный» и «несвободный» прилагаются не только къ людямъ, но и къ низшимъ предметамъ бытія, какъ указывающіе на какое-то реальное различіе въ вещахъ и ихъ состояніяхъ. Отъ этой потребности не хотятъ отказаться даже детерминисты, напр., Шольтенъ, но и здѣсь терпятъ неудачу. Шольтенъ допускаетъ мысль объ активной самоотстойчивости характера, но въ чисто натуралистическомъ смыслѣ, и называетъ свободой такое состояніе, въ которомъ существо или вещь можетъ безпрепятственно исполнять свое предназначеніе, т. е. подчиняться исключительно необходимости своей природы. Эта необходимость проявляется въ вещахъ въ формѣ механическаго движенія, а въ человѣкѣ въ формѣ вытекающаго изъ разумнаго обсужденія выбора, рѣшеніе котораго опредѣляется степенью умственнаго развитія избирающаго — тоже съ необходимостью. Такъ свободенъ безпрепятственно качающійся маятникъ, гуляющій вѣтеръ, несвязанный человѣкъ. Нравственная свобода состоитъ въ способности поступать согласно съ разумомъ, вопреки влеченію инстинктовъ. Этой свободы не могутъ остановить внѣшнія препятствія, потому что нравственный поступокъ исполненъ уже тогда и тѣмъ самымъ...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). ГЛАВА 6-Я ДИССЕРТАЦІИ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «При анализѣ волевыхъ явленій мы видѣли, что сознаніе свободы входитъ въ каждый актъ выбора; слѣдовательно, безъ него немыслима и рѣшимость на нравственный поступокъ. Но въ послѣднемъ случаѣ это сознаніе играетъ болѣе важную роль. «Первый критерій (Gott. u. d. Mensch, S. 10) и отмѣта нравственныхъ элементовъ нашего существа, справедливо говоритъ Ульрици: заключается въ томъ, что они входятъ въ область той силы и дѣятельности, которую мы называемъ силой воли, — и что они предполагаютъ свободу воли и сознаніе ея. Только тѣ элементы и факторы человѣческаго существа и жизни, которые имѣютъ эти признаки, образуютъ нравственную природу человѣка и могутъ быть названы нравственными. Кто отвергаетъ свободу воли, отвергаетъ и всю ифику и вмѣстѣ съ тѣмъ различіе права и безправія, истины и лжи, добра и зла». Если свободнымъ считается дѣйствіе, исходящее изъ безкачественнаго субъекта сознанія, то это же свойство составляетъ существеннѣйшій аттрибутъ актовъ нравственныхъ. Нравственная область тѣмъ и отличается отъ всякой другой, что нравственная дѣятельность всецѣло и внутренно соединяется въ нашемъ сознаніи съ нашимъ я, тогда какъ всякая другая область дѣятельности имѣетъ къ нему лишь внѣшнее отношеніе, такъ что наше я можетъ отъ нея отрѣшаться въ сознаніи. Нравственное сознается постольку нравственнымъ, поскольку оно исходитъ изъ этого я. На это часто указывалось въ наукѣ. Кантіанецъ Пфлейдереръ...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


О СВЯТѢМЪ, ИМУЩЕМЪ ПОЛІЕЛЕЙ, АЩЕ СЛУЧИТСЯ ВЪ СУББОТУ (1898)

Икона Индикта - Церковного новолетия «Въ пято́къ ве́чера: Пое́мъ Блаже́нъ му́жъ.., 1-й антифо́нъ. На Го́споди воззва́хъ.., стихи́ры свята́го на 6. Сла́ва, самогла́сенъ свята́го. И ны́нѣ, богоро́диченъ 1-й настоя́щаго гла́са. [Зри́:] Аще ли и́мать святы́й вели́кій бдѣ́ніе и восхо́щетъ настоя́тель, пое́мъ на Ма́лѣй Вече́рни стихи́ры свята́го на 4, подо́бны. Сла́ва, самогла́сенъ свята́го. И ны́нѣ, богоро́диченъ обы́чный, по гла́су свята́го. На стихо́внѣ стихи́ры свята́го. Сла́ва, свята́го, а́ще и́мать. Аще ли ни́: Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ. По Трисвято́мъ.., тропа́рь свята́го. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ, по гла́су. Ектенія́ ма́лая, я́коже предписа́ся въ воскре́сной Вече́рни. И отпу́стъ. На Вели́цѣй Вече́рни: По Блаже́нъ му́жъ... На Го́споди воззва́хъ.., стихи́ры свята́го на 8. Сла́ва, свята́го. И ны́нѣ, богоро́диченъ 1-й, настоя́щаго гла́са. Аще предпра́зднство или́ попра́зднство: на Го́споди воззва́хъ.., стихи́ры пра́здника 3 и свята́го 5. Сла́ва, свята́го. И ны́нѣ, богоро́диченъ настоя́щаго гла́са. Вхо́дъ. Проки́менъ дне́. И чте́нія свята́го 3. На литíи, стихи́ра хра́ма и свята́го. Сла́ва, свята́го. И ны́нѣ, богоро́диченъ, по гла́су свята́го или́ пра́здника. На стихо́внѣ стихи́ры свята́го. Сла́ва, свята́го. И ны́нѣ, богоро́диченъ, во гла́съ свята́го или́ пра́здника. На благослове́ніи хлѣ́бовъ, тропа́рь свята́го, два́жды, и Богоро́дице Дѣ́во.., еди́ножды. Бу́ди и́мя Госпо́дне.., три́жды, съ пѣ́ніемъ. Псало́мъ 33-й: Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя... Коне́цъ: Не лиша́тся вся́каго бла́га. И чте́мъ отъ житія́ свята́го. На Утрени: На Бо́гъ Госпо́дь.., тропа́рь свята́го, два́жды. Сла́ва, и ны́нѣ...» (М., 1898.) далѣе...


ОКТОИХЪ. ПОСЛѢДОВАНІЕ ПАННИХИДЫ О УСОПШИХЪ (1898)

Поминовение усопших «Въ пято́къ ве́чера, по отпуще́ніи Вече́рни, обле́кшуся свяще́ннику въ фело́нь, діа́кону же въ стиха́рь, и пріе́мшу кади́льницу и ѳиміа́мъ, исхо́дитъ въ притво́ръ, предыду́щу ему́ параекклисіа́рху со свѣ́щникомъ; послѣ́дуемъ же по ни́хъ и мы́. И егда́ пріити́ ему́ въ притво́ръ, предугото́ваннѣй же бы́вшей кутіи́, свяще́нникъ глаго́летъ: Благослове́нъ Бо́гъ на́шъ.., кадя́ надъ кутіе́ю крестообра́зно. Мы́ же глаго́лемъ псало́мъ 90-й: Живы́й въ по́мощи... [Во и́но же вре́мя, кромѣ́ Вече́рни или́ Утрени, быва́етъ нача́ло по обыча́ю: Глаго́лемъ Трисвято́е, и по Отче на́шъ... Іере́й возгла́съ: Яко Твое́ е́сть Ца́рство... Та́же, Го́споди, поми́луй, 12. Сла́ва, и ны́нѣ. Пріиди́те, поклони́мся.., три́жды. И псало́мъ 90-й.] И по концѣ́ его́, Сла́ва, и ны́нѣ. Аллилу́ія.., три́жды. И быва́етъ ектенія́ поко́йна: Ми́ромъ Го́споду помо́лимся. Ли́къ: Го́споди поми́луй. О свы́шнѣмъ ми́рѣ, и о спасе́ніи ду́шъ на́шихъ, Го́споду помо́лимся. О оставле́ніи согрѣше́ній, во блаже́ннѣй па́мяти преста́вльшихся, Го́споду помо́лимся. О приснопа́мятныхъ рабѣ́хъ Бо́жіихъ [и́мярекъ], поко́я, тишины́, блаже́нныя па́мяти и́хъ, Го́споду помо́лимся. О прости́ти и́мъ вся́кое прегрѣше́ніе во́льное и нево́льное, Го́споду помо́лимся. О неосужде́ннымъ предста́ти у стра́шнаго престо́ла Го́спода сла́вы, Го́споду помо́лимся. О пла́чущихъ и болѣ́знующихъ, ча́ющихъ Христо́ва утѣше́нія, Го́споду помо́лимся. О отпусти́тися и́мъ отъ вся́кія болѣ́зни, печа́ли, и воздыха́нія, и всели́ти и́хъ, идѣ́же присѣща́етъ свѣ́тъ лица́ Бо́жія, Го́споду помо́лимся...» (М., 1898.) далѣе...


ОКТОИХЪ. О СЛУЖБѢ СУББОТНѢЙ, ЕГДА ПОЕТСЯ "АЛЛИЛУІЯ" (1898)

Преподобный Сысой Великий «Въ пято́къ ве́чера: Стихосло́вимъ каѳи́сму 18-ю. Та́же на Го́споди воззва́хъ.., стихи́ры Мине́и свята́го 3 и во Окто́ихѣ му́ченичны три́, 2-й, 3-й, 4-й, а пе́рвый оставля́ется. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ воскре́сенъ, настоя́щаго гла́са. Та́же: Свѣ́те Ти́хій... Посе́мъ проки́менъ. Та́же: Сподо́би, Го́споди, въ ве́черъ се́й... На стихо́внѣ: му́чениченъ 1-й и ме́ртвенна два́ ки́ръ Іоа́нна Дамаскина́. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ. Та́же: Ны́нѣ отпуща́еши... И Трисвято́е, по Отче на́шъ... Тропа́рь, гла́съ 2: Апо́столи, му́ченцы и проро́цы... Сла́ва: Помяни́, Го́споди, я́ко Бла́гъ, ду́ши ра́бъ Твои́хъ... И ны́нѣ, богоро́диченъ: Ма́ти Свята́я... Ектенія́, и отпу́стъ, и обы́чное исхожде́ніе въ притво́ръ [на литíю]. На Утрени: По обы́чномъ нача́лѣ и по шестопса́лміи, вмѣ́сто Бо́гъ Госпо́дь.., пое́мъ Аллилу́ія.., на гла́съ 2, по три́жды. Та́же сти́хъ 1-й: Блаже́ни, я́же избра́лъ и прія́лъ еси́, Го́споди. Сти́хъ 2-й: Па́мять и́хъ въ ро́дъ и ро́дъ. Сти́хъ 3-й: Ду́ши и́хъ во благи́хъ водворя́тся. Тропа́рь, гла́съ 2: Апо́столи, му́ченцы и проро́цы.., два́жды. Сла́ва: Помяни́, Го́споди, я́ко Бла́гъ... И ны́нѣ, богоро́диченъ: Ма́ти Свята́я... Та́же каѳи́сма 16-я. Ектенія́ обы́чная. По не́йже глаго́лемъ два́ сѣда́льна во Окто́ихѣ: му́ченичны три́, 2-й и 3-й, пе́рвый оставля́ется. Та́же глаго́лемъ сти́хъ: Ди́венъ Бо́гъ во святы́хъ Свои́хъ... И глаго́лемъ му́чениченъ 4-й, а богоро́диченъ 1-й оставля́ется. Та́же сти́хъ: Блаже́ни, я́же избра́лъ... И глаго́лемъ сѣда́ленъ поко́инъ, гла́са. Сла́ва и ны́нѣ, богоро́диченъ вторы́й. И чте́ніе. По не́мже ничто́же глаго́люще, пое́мъ...» (М., 1898.) далѣе...


ОКТОИХЪ. О СЛУЖБѢ СУББОТНѢЙ, ЕГДА ПОЕТСЯ "БОГЪ ГОСПОДЬ" (1898)

Икона всех святых «Въ пято́къ ве́чера: По обы́чнѣй стихоло́гіи, на Го́споди воззва́хъ.., пое́мъ стихи́ры, подо́бны, свята́го Мине́и на 6. Сла́ва, самогла́сенъ свята́го, а́ще и́мать. Аще ли ни́: Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ 1-й, настоя́щаго гла́са. На стихо́внѣ стихи́ры, во Окто́ихѣ му́ченичны три́, гла́са. Сла́ва, свята́го, а́ще и́мать. Аще ли ни́: Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ. Та́же: Ны́нѣ отпуща́еши... И Трисвято́е, по Отче на́шъ... Тропа́рь свята́го. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ, настоя́щаго гла́са. Ектеніи́ и отпу́стъ. [Зри́:] Подоба́етъ вѣ́дати: Яко а́ще не прилучи́тся апо́стола нѣ́коего па́мяти, или́ отъ святы́хъ вели́кихъ, или́ свята́го, не иму́ща тропаря́, Бо́гъ Госпо́дь... не пое́мъ, но Аллилу́ія.., на гла́съ 2. На Утрени: По шестопса́лміи пое́мъ Бо́гъ Госпо́дь.., на гла́съ тропаря́ свята́го, и тропа́рь его́, два́жды. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ 1-й, по гла́су тропаря́ свята́го. Та́же стихологису́емъ каѳи́сму 16-ю: Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́.., по обы́чаю. И по стихоло́гіи ектенія́. И сѣда́льны во Окто́ихѣ му́ченичны два́, пе́рвый и вторы́й. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ 1-й, настоя́щаго гла́са. И чте́ніе. Посе́мъ стихологису́емъ каѳи́сму 17-ю: Блаже́ни непоро́чніи.., въ ни́хже кади́тъ свяще́нникъ. По непоро́чныхъ сѣда́льны му́ченичны два́, 3-й [и] 4-й, и поко́инъ. Сла́ва, и ны́нѣ, богоро́диченъ. И па́ки чте́ніе. И псало́мъ 50-й: Поми́луй мя́, Бо́же... И пое́мъ кано́ны 3: свята́го Мине́и, со ирмосо́мъ, на 6: ирмо́съ по два́жды, тропари́ на 4 [се́й бо предваря́етъ всегда́ въ суббо́ту] и по не́мъ хра́ма свята́го на 4, та́же во Окто́ихѣ му́чениченъ на 4...» (М., 1898.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). ГЛАВА 5-Я ДИССЕРТАЦІИ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Установленное приматство воли требуетъ признанія обще-врожденныхъ стремленій; но ими не разъясняется все дѣло, такъ какъ жизнь людей неодинакова. Врожденныя стремленія составляютъ лишь почву, на которой развивается воля, опредѣляютъ границы, которыми очерчиваются направленія воли, но не разъясняютъ различія этихъ самыхъ направленій, преобладанія въ различныхъ людяхъ тѣхъ или другихъ цѣлей, т. е. того, что въ собственномъ смыслѣ опредѣляетъ индивидуальную жизнь. Это то, по свидѣтельству нашего самосознанія, и принадлежитъ свободѣ или безкачественному субъекту духовной жизни. Существованіе врожденныхъ стремленій ничуть не стоитъ въ противорѣчіи съ такой свободой, но напротивъ предполагается ею. Фуллье говоритъ (Гл. II, § 1): «Свобода не есть лишенный мотивовъ произволъ, но способность уравновѣшивать внутренніе мотивы сознаніемъ своей независимости; — внѣ этого уравновѣшиванія мы не приписываемъ своихъ дѣйствій нашему я, не сознаемъ ихъ свободными». § 3 ibid.: «Свободное дѣйствіе отражается въ сознаніи слѣдующимъ образомъ: я сознаю себя влекущимся по извѣстному направленію, сознаю и свою свободу, желаю ее сохранить и поэтому удерживаю влеченіе, а потомъ уже произвольно рѣшаю, остаться-ли въ покоѣ, или дѣйствовать согласно сознанному стремленію». Не стоя въ противорѣчіи съ природными стремленіями, свобода сама составляетъ предметъ нашего природнаго стремленія...» (Монреаль, 1986.) далѣе...


МИТР. АНТОНІЙ (ХРАПОВИЦКІЙ). ГЛАВА 4-Я ДИССЕРТАЦІИ (1986)

Блаж. митр. Антоний (Храповицкий), Первоиерарх РПЦЗ «Вопреки механическому воззрѣнію на душевную жизнь, представленія не могутъ считаться за источникъ чувствованій и желаній уже потому, что послѣднія сами входятъ непосредственно въ представленія. Дѣйствительно, даже для того, чтобы впечатлѣніе перешло въ ощущеніе, нужно вниманіе, т. е. актъ воли. Онъ же необходимъ и для того, чтобы одно изъ множества тѣснящихся на полѣ сознанія представленій перешло въ его центръ. «Вниманіе, говоритъ Ушинскій, есть единственная дверь, чрезъ которую состоянія нервнаго организма вызываютъ въ душѣ ощущенія. Въ этомъ смыслѣ и начало всякаго разсудочнаго процесса есть актъ устремляющей вниманіе воли». Это доказывается общеизвѣстными примѣрами въ родѣ того, что мы часто не замѣчаемъ знакомаго въ толпѣ, на котораго уставили глаза, не видимъ словъ и даже буквъ, устремивъ взоръ въ книгу, или если и читаемъ слова, то вовсе не понимаемъ ихъ смысла. Но, чуть наше вниманіе освободится отъ занимающаго его предмета и сдѣлается доступнымъ для другихъ впечатлѣній, мгновенно буквы слагаются въ слова, слова освѣщаются смысломъ и слагаются въ понятныя предложенія, предложенія въ выводы. Волевой характеръ вниманія объясняетъ и участіе воли въ ассоціаціи представленій. «Вниманіе, говоритъ Гартманъ (Phaenomenologie etc., S. 420), есть физико-психическій феноменъ, чрезъ который дѣятельность и иниціатива воли проявляетъ себя въ сферѣ представленій. Сознательное оказаніе вниманія...» (Монреаль, 1986.) далѣе...

Цитата «Торжество Православія»


Наверхъ

0